Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym pracownikowi w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę. Co powinno zawierać świadectwo pracy? Świadectwo pracy powinno zawierać przede wszystkim informacje na temat zajmowanych przez pracownika stanowisk, wymiaru czasu pracy, okresu zatrudnienia, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy. Dodatkowo w świadectwie pracy powinny znaleźć się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego takie jak:
- liczba dni urlopu wypoczynkowego wykorzystana przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
- wykorzystanie dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy;
- korzystanie z urlopu bezpłatnego, ojcowskiego, rodzicielskiego, wychowawczego oraz podstawy prawne ich udzielenia;
- łączna liczbie dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie i za które nie zachował prawa do wynagrodzenia w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy;
- wykorzystanie w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy;
- okres, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361 § 1 Kodeksu pracy;
- okres odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych;
- okres wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze;
- okresy nieskładkowe, przypadające w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty.
- okresie przechowywania akt pracowniczych;
- możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej;
- zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania w wyznaczonym okresie.