Biznestobiznes,w skrócie B2B, (ang. Business to Business) to określenie relacji występujących pomiędzy firmami a partnerami, dystrybutorami, dostawcami, pośrednikami oraz punktami sprzedaży i świadczenia usług. W zakres relacji biznesowych wchodzi:
- przygotowanie ofert
- płatności
- marketing
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
- księgowość
- analizę ekonomiczną
- szukanie nowych ofert
- doradztwo prawno-biznesowe
- realizację transakcji
- potwierdzania zamówień
- HR
- prowadzenie kalendarza spotkań
- zarządzanie jakością
- przygotowanie zamówień
- prowadzenie dokumentacji
Internetowy biznes
Rozwijający się model relacji B2B rozgościł się na stałe w Internecie. To tam przedsiębiorcy poszukują potencjalnych partnerów biznesowych. Także i tam występują rozbudowane narzędzia procesowe B2B. Główne struktury rynków elektronicznych, funkcjonujących w internetowym handlu Business to Business to:
- Rynki horyzontalne
- Rynki wertykalne
Można również wyróżnić 2 główne sposoby realizacji zakupów w handlu usług B2B:
- Model przetargowo - aukcyjny – służy do jednorazowego zakupu towarów lub negocjowania warunków kontraktów, obejmujących zakupy powtarzalne. W tym modelu, transakcje kupna/sprzedaży odbywają się na zasadzie aukcji, to jest wyboru najkorzystniejszej oferty spośród przedstawionych przez oferentów. Aukcja odbywa się w ściśle określonym przedziale czasu, a oferty mogą być na bieżąco modyfikowane przez oferentów w celu ich uatrakcyjnienia.
- eProcurement – oznacza organizację procesu zaopatrzenia w oparciu o rozwiązania systemowe, dające efektywną współpracę pomiędzy sprzedającymi a kupującymi. Swoim zakresem funkcjonalnym eProcurement obejmuje cały proces zaopatrzeniowy od zgłoszenia zapotrzebowania, aż po rozliczenie płatności. Można używać go w całej organizacji i na wszystkich jej poziomach. Obieg dokumentów jest zautomatyzowany i odbywa się drogą elektroniczną.